לתיאום שיחת ייעוץ

כיצד בונים תוכנית קונסטרוקציה לגג רעפים, תקרת גבס, הריסת קירות וכל פרויקט בניה?

אם אתם מתכננים בניה לגג רעפים, עבודות גבס, תקרת גבס חדשה לבית או לדירה, כדאי לדעת שבין אם מדובר בפרגולה, בהריסת קיר, או בתוספת של חדר, בריכה או גג – כל תוספת בנייה דורשת תכנית קונסטרוקציה ושרטוטים אשר עברו אישור על ידי קונסטרוקטור מוסמך לפני שאפשר יהיה להמשיך בבניה.

תוכן עניינים

מהי תוכנית קונסטרוקציה?

תוכנית קונסטרוקציה היא שרטוט תכנון הבנייה של שלד הבניין או המבנה החדש העומדים לפני בנייתם. התכנית נראית כמו צילום רנטגן של המבנה, רק שבמקום העצמות שתומכות בגוף האדם, בונה הקונסטרוקטור תוכנית קונסטרוקציה מציגה את קורות הבטון והברזל אשר מקנים למבנה יציבות. במידה ואתם מתכננים לבנות קונסטרוקציה לגג רעפים, התכנית מפרטת את מאפייני התמיכה של השלד, כמו עובי הברזל, חוזק הבטון, מיקום הקורות ופריסתן וכדומה.

בניית תוכנית קונסטרוקציה - מהם הנתונים הנלקחים בחשבון?

תכנון קונסטרוקציה מתבססת על נתוני המקום בו מבקשים לבנות ואת השפעתם האפשרית על יציבות המבנה. למשל, סוג הקרקע, תנאי האקלים, החשיפה האפשרית לרעשי אדמה ותרחישים אחרים שעלולים להוות סיכון בטיחותי ליציבות המבנה וחלקיו השונים. בנוסף, התכנית מתבססת על התכנית האדריכלית ודרישותיה. 

תמונה של תוכנה לשרטוט תכנית קונסטרוקציה

מדוע תוספות בנייה דורשות תוכנית קונסטרוקציה?

כל תוספת בנייה באשר היא, בין אם זו פרגולה, בניית חדר נוסף, או הריסת קירות, גורמת לשינויים במבנה ובעומסים שהוא צפוי לתמוך בהם. לכן, חשוב לוודא שהתוספת לא פוגעת ביציבות הבית, וכי ניתן פתרון ראוי לכל פגיעה אפשרית שבניית התוספת עשויה ליצור. למשל, איזה קיר מותר להרוס ואיזה קיר חייב להישאר, או, איך ניתן להחליף את עמוד התמך שמבקשים להסיר בתמיכה מסוג אחר שתבטיח שיציבות המבנה לא תיפגע.  

קונסטרוקציה לגג רעפים

הרשויות מחייבות אישור של קונסטרוקטור גם בבנייה של גג רעפים. זאת משום שבנייה לא נכונה של הגג עלולה לגרום לקריסתו לתוך עצמו או לכך שרוח חזקה תעיף את הרעפים ותפגע במבנה או חס וחלילה באנשים שנמצאים מחוצה לו. בנוסף, בבניית השרטוט יש לתכנן אגדים (קונסטרוקציית תמיכה), את גודל המפתחים שלהם ואת החומרים מהם הם עשויים. אם האגדים לא מחושבים נכון, וחלוקת העומסים לאורך ולרוחב הגג אינה מחושבת היטב, יכולה להיווצר ״בטן״ בשל שקיעה של חלקים מהגג פנימה.

מדוע בבנייה על גג רעפים ישן ישנה חשיבות מוגברת לתכנית קונסטרוקציה?

עריכת תוכנית קונסטרוקציה לבנייה של חדר על גג המבנה דורשת בדיקת קונסטרוקציה ליציבות הגג. יש לוודא שהתקרה חזקה דיה לשאת את משקל החדר הנוסף ואת תכולתו. במרבית הבניינים החדשים האפשרות לבניית תוספת על הגג נלקחת כבר בחשבון מראש, ואז תכנית הקונסטרוקציה של תוספת הבנייה היא פשוטה. ואולם, בבניינים בני חמישים שנה ויותר התקרות לא נבנו באופן שמתאים לשאת משקל נוסף, ואז, יש לחפש פתרונות שיגבירו את יציבות התקרה כך שתחזיק את תוספת הבנייה על הגג. 

הדמיה של בית בעת בנית תוכנית קונסטרוקציה

באיזה אופן מחושבים העומסים בעת תכנון תקרת גבס?

לאחר עריכת תוכנית קונסטרוקציה לגג, לאחר שהוחלט מהו העובי הרצוי לתקרה, יש לחשב את העומסים שעליה לשאת. ראשית, ישנו עומס קבוע, שנגזר מהמשקל של התקרה עצמה ושל כל מה שיהיה מעליה באופן קבוע. נוסף על כך, יש לקחת בחשבון גם את העומס השימושי, התלוי באופן שבו ישתמשו במבנה לאחר תום הבנייה.

בתכנון קונסטרוקציה לגבס, צריך לוודא שהתקרה מסוגלת להחזיק את עצמה. לשם כך, יש לחשב את כמות הברגים ואת המרחקים בין בורג לבורג, ולבחור את סוג הברגים שיבטיח יציבות. 

מה יקרה אם תוספות הבנייה תיבנה ללא תוכנית קונסטרוקציה?

ראשית, הדבר אסור על פי חוק ונחשב עבירה. אך חשוב אולי אפילו יותר מכך היא העובדה שכל פגיעה ביציבות המבנה עלולה לגרום לנזקים כספיים ואף לאסונות בנפש. קריסה של גג או אפילו פרגולה שנבנו ללא תכנית קונסטרוקציה עלולה לפגוע במי ששוהה בבית באותו זמן. בריכה ששקעה או שקירותיה נסדקו גורמת לנזק ממוני. מטרת תכנית הקונסטרוקציה של תוספות בנייה היא למנוע מצבים העלולים להוות סכנה הנדסית פוטנציאלית. 

שרטוט בית פרטי בתוכנית קונסטרוקציה

מהם השיקולים הנלקחים בחשבון בעת עריכת תכנית קונסטרוקציה לתוספת של חדר לבית?

בעת תכנון הקונסטרוקציה כאשר מוסיפים חדר חדש, צריך להכין בסיס בטון שיחזיק את עומסיו, כדי שהחדר לא ישקע באדמה. בעריכת תכנית לבסיס הבטון יש לוודא שהוא יוכל לשאת לא רק את משקל המבנה, אלא גם את תכולתו (רהיטים, ציוד ואנשים), וחשוב לא פחות, את התקרה שלו. אם החדר הנוסף  נבנה על חדר קיים, יש לוודא שהחדר הקיים יציב מספיק, או לחזק את יציבותו כך שיוכל לתמוך במשקל ובעומסים החדשים המופעלים עליו, ושלא נלקחו בחשבון בעת התכנון המקורי שלו. 

האם תכנית קונסטרוקציה של תוספת ממ״ד מחושבת כמו תוספת של חדר רגיל?

מבחינה קונסטרוקטיבית, ממ״ד אינו מתוכנן כמו חדר רגיל. הממ"ד אמור לשמש כחדר מגן, כך שיהיה אטום לגזים ועמיד בפני הפצצה, וישנן הנחיות מדויקות כיצד לחשב את עובי הברזל והבטון בבנייתו. בנוסף, כדי לשמור על איטום, גם דלת הממ״ד והחלון שונים, וכבדים יותר מאלו של חדר רגיל, ולכן חישוב העומסים על קירות החדר, הרצפה שלו ותקרתו הם שונים.

תכנית קונסטרוקציה משורטטת

כיצד עורכים חישובי קונסטרוקציה לצורך הריסת קיר?

אחד השינויים המחייבים חישובי קונסטרוקציה מדויקים במיוחד הוא הריסה של קירות בתוך מבנה קיים. עמודי התמיכה שמוטמעים בקירות הבית הם הבסיס עליו נסמכות קורות התמיכה שבתקרת המבנה. לכן, הריסה של קיר, במיוחד אם היא כוללת הריסה של עמוד תמיכה שמוטמע בו, יכולה לפגוע ביציבות התקרה ולגרום לקריסתה.

הקונסטרוקטור מאתר את עמודי התמיכה שהוטמעו בקיר ועורך תוכנית קונסטרוקציה כדי לבדוק האם וכיצד אפשר להחליף אותם בחיזוקים אחרים, שימנעו את קריסת התקרה וימנעו אסון הנדסי.

מהם העומסים הנלקחים בחשבון בעריכת תכנית קונסטרוקציה לבניית בריכה?

בריכה צריכה לשאת עומסים כבדים מאוד של מים כשהיא מלאה, אך היא חשופה לעומסים ולחצים שונים גם כשהיא ריקה. לכן, בעריכת תכנית קונסטרוקציה לבריכה צריך לוודא שבקירות הבריכה וברצפתה יש מספיק ברזל, שימנע את קריסתם או את שקיעתם מטה. בנוסף, צריך לחשב את עובי הקירות, סוג הבטון שישמש לבנייתם ועובי הברזל של הקורות התומכות, כדי לוודא שהבריכה לא תזוז ממקומה באדמה כשהיא ריקה, או שתשקע לצד אחד (ותתרומם לצד השני) בשל משקל המים כשהיא מלאה.

מדוע בניית פרגולה דורשת תכנית קונסטרוקציה?

כאשר מוסיפים פרגולה למבנה קיים, חשוב לוודא שהיא מקובעת היטב. למשל, אם בונים אותה סמוך לקיר, יש צורך לבדוק האם הקיר חזק דיו לשאת את המשקל של הפרגולה. בנוסף, יש לחשב את כוחות הגזירה והשליפה המופעלים על הפרגולה, ובהתאם להם לקבוע את סוג הברגים שישמשו לצורך חיבור המצללה לקיר, כמותם ומיקומם. כדי לקבל את אישור הקונסטרוקטור לפרגולה, החישוב של חוזק הקיר חייב לקחת בחשבון גם משקל שעלול להתווסף למשקל של הפרגולה עצמה, כמו חתול שיטפס עליה, או צמחים מטפסים וכדומה. 

קונסטרוקטור לבנית תכנית קונסטרוקציה: 'יורם כליפה'

מר יורם כליפה, מייסד 'טוטאל' –

"חברתנו דוגלת במתן שירות בו תקבלו מעטפת מלאה ומענה בכל האמור להנדסת מבנים והנושאים הקשורים, אנו מלווים את לקוחותינו מהשלב הראשון, דרך שלב קבלת ההיתרים ועד שלב הגמר."

יחד עם ניסיון ומוניטין של שנים בתחום, חברת 'טוטאל' הפכה להיות הבחירה הכמעט ברורה של אנשי מקצוע רבים. אנו מאמינים שעם ניסיון, איכות ויחס אישי וחם אפשר להגיע לתוצאות יפות ובטוחות.

שאלות ותשובות נפוצות

בדק בית הוא הליך מקיף של בדיקת בית מהאישורים וההיתרים ועד היישום והביצוע בשטח, שעושים בדרך כלל בשני מקרים: כאשר מסיימים לבנות בית או לשפץ אותו ויש לוודא שהכל תקין, נבנה כראוי וללא ליקויי בנייה שיש לתקן כמה שיותר מוקדם. או כאשר רוצים לקנות או למכור בית, או לשפץ אותו. בשלב זה זקוקים לבדק בית שבודק כל מה שנבנה וזקוק לשיפוץ או מה שיש לתקן אם זה אפשרי. כמובן שבודקים גם התאמה להיתרי הבנייה ולאישורים הרשמיים שניתנו.

ליקויי בנייה בישראל הם רבים מדי וקשה להילחם בהם ללא קונסטרוקטור, שהוא מהנדס הבנייה שבודק אותם, רצוי שזה יתחיל כבר בתכנון הבנייה ותוך כדי עבודת הבנייה והקבלנים השונים. זוהי הדרך הטובה ביותר למנוע אותם. אם אין ברירה ומגיעים בסוף הבנייה, רצוי לבדוק אותם כמה שיותר מהר ולתקן אותם לפי דו"ח הקונסטרוקטור והוראותיו.

שינויים בבית קיים כפופים להנחיות שמתירות לבנות ולשפץ ללא היתר בנייה אם הם עומדים בתנאים שלעיל, אבל בכל מקרה, רצוי מאוד לשכור קונסטרוקטור למקרים רבים שבהם לא ידעתם אפילו שצריך, כמו שבירת קירות וחלוקה מחדש של הבית, תוספת קירות גבס ותקרת גבס, בניית מחיצות, פרגולות, דקים ועוד.

כאשר מתכננים נכון את הבנייה ומחשבים את החומרים ואת עלויות הבנייה, קונסטרוקטור מחשב את כל מה שנדרש ובונה בצורה יעילה את תכנית העבודה כך שלא ייווצרו עיכובים בעבודה או בזבוז בקנייה לא מחושבת של חומרים. גם כשהוא מתקן את הליקויים היקרים מראש הוא חוסך מכם את עלויות התיקונים בעתיד.

תוספות בנייה לא יכולות להתבצע אם הן פוגעות בשלד או מפרות את האיזון ההנדסי שלפיו נבנה המבנה. כל תוספת שתגרום לליקויי בטיחות ולסכנת קריסה לא יכולה להיבנות וזהו תפקידו של הקונסטרוקטור לחשב ולתכנן את הבנייה, לפקח ולבקר את העבודה.

קונסטרוקטור הוא מהנדס בנייה המתמחה בתחום זה ונרשם בפנקס המהנדסים ומקבל רישיון מהנדס בנייה.

חוק התכנון והבנייה קובע שאסור להרוס קירות או כל אלמנט בנוי כלשהו במבנה הנדסי לאל אישור קונסטרוקטור, מחשש שזה ימוטט את הבניין עקב הפרת האיזון ההנדסי של השלד. זה כולל גם תוספת אלמנטים וזה כולל הריסת קירות בטון וקורות. קונסטרוקטור נותן אישור הנדסי לכך אחרת מדובר בעבירה על החוק.

מידע מקצועי נוסף

יורם כליפה

לתיאום שיחת ייעוץ:

צרו קשר: