לתיאום שיחת ייעוץ

מיהו הקונסטרוקטור? במה שונה ממהנדס?

קונסטרוקטור הוא מהנדס בניין המתמחה בקונסטרוקציה, כלומר בשלד המבנה. בכל בנייה של מבנה כלשהו, בין אם זה בית פרטי, בניין משרדים או מרכז קניות, נוכחותו של קונסטרוקטור היא משמעותית וחשובה. במאמר שלפניכם נתאר מהן אחריותו וסמכויותיו של הקונסטרוקטור, באילו מקרים נדרשים לשירותיו ומה ההבדלים בין קונסטרוקטור לבין מהנדס בנין.

תוכן עניינים

מי הוא הקונסטרוקטור ובאילו מקרים נצטרך את שירותיו?

מיהו הקונסטרוקטור ומהם תפקידיו

השכלתו של קונסטרוקטור שהוא כאמור גם מהנדס בנין, היא הנדסה אזרחית הכוללת התמחות בהנדסת בנין. כשהוא מסיים את לימודיו, כדי שהוא יוכל לעסוק בתחום, הוא מקבל רישיון מטעם משרד המסחר והתעשייה והופך גם לרשום בפנקס המהנדסים והאדריכלים.

הקונסטרוקטור מקבל את התוכנית האדריכלית ובוחן על-פיה את האלמנטים הקשורים ביציבות ומחליט יחד עם האדריכל על מיקום העמודים לפי סוג הקרקע וסוג התקרה.

קונסטרוקטור מעורב במצבים בהם התגלו כשלים כלשהם ותקלות בבניה או שיש חשד לכך. הכשלים יכולים לצוץ בשלבים שונים של הבניה. הקונסטרוקטור בעצם בודק אותם, מאשר את אופן תיקונם ואת בטיחות המבנה לאחר מכן.

סמכויותיו של הקונסטרוקטור

סמכויות הקונסטרוקטור הן נרחבות. למשל, הוא יכול להורות על עצירת עבודות בניה במידה והוא מגלה כי אינן נעשות לפי הוראותיו. קונסטרוקטור רשאי גם להחליט האם מבנה מוכן לאכלוס, האם הוא מסוכן וכד'.

סמכויותיו של הקונסטרוקטור ניתנות מתוקף חוק התכנון והבניה. חוק הבניה מגדיר את מי שמונה כקונסטרוקטור של הפרויקט כבעל הסמכות העליונה לקבל החלטות ולבדוק האם מולאו כל התנאים הנדרשים על-פי התוכניות המפורטות שלב אחרי שלב של העבודה.

סמכויות אלו ניתנות לו משום שהוא האחראי הבלעדי לתקינותו ועמידותו של המבנה לאחר הקמתו, ליציבות ועמידות החומרים ממנו הוא הוקם והדרך בה הוא מוצב על הקרקע, כולל חיבור התשתיות. קונסטרוקטור מוסמך לאשר את הקמתו של המבנה ואת מוכנותו לאכלוס.

 

בנית בית חדש

בנית בית חדש קונסטרוקטור

קונסטרוקטור תמיד יהיה מעורב בבניית בית חדש. האדריכל הוא האדם הראשון שמתחיל בתהליך. הוא המתכנן לפי הצרכים והטעם של הלקוח. לאחר עבודתו, הקונסטרוקטור מבצע את התכנון ההנדסי ודואג ליציבותו וחוזקו של המבנה.

הקונסטרוקטור והאדריכל ביחד עושים שינויים נדרשים בעת הצורך, מזיזים למשל מדרגות, קירות ועמודים, כדי שהמבנה יהיה יציב. בסוף התכנון, הקונסטרוקטור צריך לאשר את בטיחותו של המבנה וכי הוא עומד בכל התקנים הנדרשים. הוא מגיע עם ידע פרקטי לשטח ויכול גם להציע הצעות אשר יוזילו את עלויות הבנייה.

שינויים בבית קיים

בנית בית חדש

נכנסים לבית חדש או שרוצים לבצע שיפוץ בבית בו כבר גרים ומעוניינים להסיר עמוד שתקוע בסלון. אבל יש דברים בבית שכל הזזה או הריסה שלהם עלולה לפגוע ביציבותו של המבנה כולו.

לכן, כל שינוי שמבקשים לעשות במבנה קיים אשר קשור לשלד המבנה, צריך לקבל את אישורו של הקונסטרקטור. כך צריך לקבל אישורים על שינויים שמבקשים לעשות לא רק בעמודים אלא גם בקירות תומכים ובגרמי מדרגות.

לפני כל שינוי שמבקשים לעשות בבית קיים יש להזמין קונסטרוקטור כדי שיסקור את המבנה ויאשר את ההריסה.

ליקויי בניה

תפקיד הקונסטרוקטור בליקויי בניה

מה זה ליקויי בניה?

לדוגמא, כשהרצפה מתחילה לשקוע, כשמופיעים סדקים בקירות או כשהמרפסת רועדת בכל פעם שעוברי אוטובוסים או רכבים כבדים אחרים. הקונסטרוקטור יבדוק מה מקור הליקוי וכיצד יש לתקנו. הוא גם יוכל לתת לדיירים חוות דעת משפטית כדי להגיש לקבלן או לבית המשפטהקונסטרוקטור גם יכול לפקח על כל עבודות התיקון, ולהביא את הבית למצב בו כל הליקויים תוקנו והבית בטיחותי כעת. 

קונסטרוקטור גם מעורב בכשלים המתגלים בשלבי הבניה, או שקיים חשש לכך, לאחר שהמבנה כבר עלה על הקרקע.

היתרי בניה

טופס אישור היתרי בניה לשיפוצים

כשמבקשים לעשות שינוי כלשהו במבנה קיים, לדוגמא להוסיף חדר, מרפסת או פרגולה, זקוקים לאישור של קונסטרוקטור על התוכנית. האדריכל מתכנן את התוספת והקונסטרוקטור בודק את התוכנית ומשנה מה שצריך ביחד עם האדריכל.  

לאחר אישור התוכנית חותם הקונסטרוקטור בתור האחראי על שלד הבניין שהכל מאושר ומתוכנן כמו שצריך. רק לאחר אישור של קונסטרוקטור ניתן לקבל היתרי בניה. היתרי בניה ניתנים על-ידי הרשות המקומית. 

אישור הקונסטרוקטור ניתן כדי לקבל היתרי בניה לא רק כשמוסיפים אלמנט קיים אלא גם כשמבקשים להוריד.

קבלת רישיון לעסק

אילוסטרציה לאישור קבלת רישיון לעסק בליווי הקונסטרוקטור

יש עסקים שכדי לקבל רישיון עסק מחויבים להציג אישור קונסטרוקטור המעיד על בטיחות המבנה בהם הם פועלים. לרוב מדובר במבנים ישנים או כאלו המקבלים קהל רב. 

את אישור הקונסטרוקטור על בעלי העסקים להציג לרשות המקומות כדי לקבל רישיון עסק. 

התקנות והדרישות לרישוי עסקים משתנות בין הרשויות השונות, בדיקתו של הקונסטרוקטור מתמקדת ביציבותו של המבנה והאם הוא תקני לשימוש.  הקונסטרוקטור הוא סמכות עליונה בכל הנוגע לשלמותו ויציבותו של המבנה, כך שהוא אחראי בעקיפין על בטיחותם של האנשים במבנה.

ההבדלים בין הקונסטרוקטור למהנדס הבניין

קונסטרוקטור

  • מעורב בשלב התכנון, הביצוע והבקרה על הביצוע.
  • מחליט היכן למקם את העמודים ביחד עם האדריכל ולהחליט על-פי סוג הקרקע וסוג התקרה היכן למקמם.
  • חותם על הגרמושקה.
  • בדיקות קונסטרוקציה – בודק ומאשר ביצוע פונקציות הקשורות בקונסטרוקציה בתחום השיפוצים.
  • משרטט את מערכת הקונסטרוקציה ומפקח על יציקת היסודות בהתאם לתוכנית.
  • חיזוק מבנה קיים – בודק מצב של מבנה קיים ומתכנן את צורת החיזוק הדרושה.
  • נותן אישור להיתרי בניה ורישיון עסקים.
  • אינו מפקח על שלבי הבניה בפועל.

מהנדס בניין

  • מבצע חקר ואומדן של סכנות קיימות בסביבה הקרובה.
  • יוצר מודלים ממוחשבים ובודק אותם.
  • מחשב את הלחץ והכוחות בהם עשוי להיתקל המבנה.
  • מבצע מבנים ישנים לקבלת אישור על תקינותם.
  • נותן המלצות לתוספות, תיקונים ושינויים במבנים קיימים.
  • מגבש מודלים של בטיחות ויציבות ובודק אותם.
  • עוקב אחר תהליך הבניה של מבנה חדש.
  • נפגש עם קבלנים מבצעים כדי להבטיח שתהליך הבניה מבצע כראוי.
  • משתף פעולה עם מהנדסים אחראים ועם אדריכלים בנושא.
  • מוודא עמידה בתקני בניה ובתקנות חוק כדי להבטיח בטחון והגנה עתידיים למשתמשים במבנה.
  • תכנון – לוקח חלק בגיבוש תוכנית הבניה, עובר עליה ומאשר אותה שהיא עומדת בכל העקרונות של הנדסת הבניין.
  • שלד – חייב להיות מעורב בכל פעולה הקשורה לשלד המבנה.
  • מפקח על שלבי הבניה ומאשר אותם.
  • מעורב בשלב הגמר ומוודא שלא נעשות פעולות המסכנות את חוזק המבנה.
  • אחראי על בדיקות שונות הקשורות לעמידות המבנה יציבות, משקל החומרים ועוד.
  • אינו נותן אישורים כגון פרגולה, בריכה וכיוצא בזאת.

לסיכום

 

לסיכום הקונסטרוקטור הוא מהנדס בניין המתמחה בתכנון ויש לו שנים רבות של ניסיון בעולם ההנדסה. ניתן לראות כי יש לו יש הרבה אחריות וסמכויות והוא מעורב בכל שלבי הבנייה של מבנים, החל משלב התכנון ועד לאכלוס, ולעיתים אף אחריו, במידה ויש תקלות.

אם אתם זקוקים לשירותיו של קונסטרוקטור מקצועי עם ניסיון הנכם מוזמנים ליצור איתנו קשר או להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם או שתרימו אלינו טלפון ואנו נשמח לעמוד לרשותכם  TOTAL הנדסה.

מידע מקצועי נוסף

יורם כליפה

לתיאום שיחת ייעוץ:

צרו קשר: