לתיאום שיחת ייעוץ

גלישת קרקע – הסימנים הקריטיים לתשתית גולשת

גשמים, שטפונות קרקע וספיגת מים בכמויות גדולות עלולים לגרום למצב של גלישת קרקע. במאמר הבא נסביר מה אפשר לעשות על מנת לזהות את הסימנים לכך שתשתית הבית שוקעת ואיך יודעים שהגיע הזמן לפנות להתייעצות עם קונסטרוקטור ויועץ בטיחות.

גלישת קרקע - איך זה קורה?

כוח הכבידה עלול לגרום לגלישת קרקע ונזקים בלתי הפיכים. מבחינה גיאוגרפית, שקיעת קרקע, או גלישת בוץ, היא תופעה שנגרמת בדרך כלל אחרי גשם ושטפונות. אם הקרקע ספוגה בכמויות גדולות של מים, המשקל שלה עולה.

כאשר משקל הקרקע עולה, כוח הכבידה סוחף את הבוץ במדרונות ועלול לכסות שטחים ואף יישובים שלמים. אז אמנם מצב של כיסוי הקרקע על ידי הבוץ הוא קיצוני, אבל ישנן רעידות אדמה שמעלות את הסיכון ובעיקר תופעות של גלישת קרקע בממדים קטנים יותר גם בבתים פרטיים.

בכל אחד מהמקרים האלה, הרגע שבו נחליט לטפל בתופעה יקבע באופן קריטי האם נספיק להציל את הבית מנזקים.

מה גורם לגלישת קרקע?

קיימים גורמים שונים שעלולים להחמיר עד כדי גלישת קרקע. הגורם העיקרי הוא לדוגמא נסיגת מים או נפט בצורה תת קרקעית, בלי שנהיה מודעים לתהליך ולא נצליח לעקוב אחריו. לשם השוואה, גורם אחר קשור אל דחיסה של אדמה באופן שלא מאושר על ידי בעלי מקצוע או לא מפוקח לצרכי תחזוקה.

חוץ מזה, גלישת קרקע נגרמת בעיקר באזורים שבהם בדרך כלל הקרקע לא נוטה להיות רטובה או ספוגת מים – אבל שינויי אקלים תכופים כן גורמים לגשם לרדת בכמויות גדולות. 

במקרים כאלה, הקרקע תהיה ספוגה במים בלי שנהיה ערוכים לכך מראש ולכן נוכל לזהות את הסימנים הקריטיים לכך שתשתית הבית שוקעת.

לגזור ולשמור: כל מה שצריך לדעת בשביל לזהות את הבעיה

הנה כמה סימנים נפוצים לשקיעת קרקע שאותם אפשר לזהות גם בצורה עצמאית ובלי ציוד מיוחד או השקעה של זמן ומשאבים:

  • שקיעה של פני הקרקע שמורגשת במהלך דריכה בתוך ומחוץ לבית.
  • הטיה או נטייה של מבנים, כגון מבנים, גשרים או עמודי שירות, שעלולים להיגרם משקיעה לא אחידה.
  • סדקים בקרקע או במבנים, העלולים להיגרם מתנועת הקרקע עקב שקיעה.
  • שינויים במפלס פני הקרקע, כגון ירידה פתאומית בגובה.
  • הצפה או בריכה של מים באזורים שהיו יבשים בעבר, דבר שעלול להיגרם משקיעת הקרקע ולגרום למשטח נמוך יותר מהסביבה.
 

במקרה של חשד לגבי שקיעת קרקע באזור שלך, יש לפנות למהנדס גיאוטכני או איש מקצוע מוסמך אחר כדי להעריך את המצב ולהמליץ על כל תיקונים או אמצעי ייצוב הדרושים. בשביל לרכז את כל השירותים החשובים תחת קורת גג אחת, פונים אל קונסטרוקטור וייעוץ בטיחות.

החדשות הטובות הן שניתן למנוע את רוב הבעיות שנגרמות בגלל שקיעת קרקע, על ידי מעורבות של יועץ בטיחות כבר בשלבים המוקדמים של הקמת המבנה. התפקיד של קונסטרוקטור הוא בין היתר להמליץ לקבלן איפה להקים את היסודות, באיזה כלונסאות להשתמש ואיך מונעים נזקים במקרים של גלישת קרקע. אז אם בונים בית פרטי, צריך לערב קונסטרוקטור לכל אורך התהליך.

עדיין מוטרדים? זה הזמן לפנות אל קונסטרוקטור וייעוץ בטיחות

התייעצות עם קונסטרוקטור וייעוץ בטיחות יכולה לפתור לכם את הדילמה. גם הסימנים הקריטיים לכך שתשתית הבית שלכם גולשת ועכשיו אתם לא יודעים מה לעשות, הגעתם לכתובת הנכונה: משאירים פרטים באתר הרשמי של TOTAL – חברת קונסטרוקטור ויועצי בטיחות ומתאמים פגישת היכרות קצרה ויעילה.

יורם כליפה

לתיאום שיחת ייעוץ:

צרו קשר: